Kommunikationens roll inom den kommunala revisionen : En fallstudie inom Stockholms stad

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Johan Sandström; Fredrik Bihl; [2005]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Kommunal revision har en viktig funktion då den fungerar som medborgarnas demokratiska kontrollverktyg. Revision är att objektivt granska, bedöma och uttala sig om organisationens redovisning och förvaltning. Det finns indikationer på att de rapporter som den kommunala revisionen producerar i vissa fall inte behandlas på ett lämpligt sätt av fullmäktige, styrelser och nämnder inom kommunerna. Detta kan leda till att de anmärkningar som görs i revisionsrapporterna inte ges tillräcklig uppmärksamhet. Detta kan i sin tur leda till att syftet med den kommunala revisionen inte uppfylls. Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken roll kommunikationen mellan den kommunala revisionens intressenter har för hur revisionsrapporterna behandlas av de reviderade. Vidare undersöker vi hur kommunikationen kan utformas för att påverka de reviderades behandling av revisionsrapporterna i en positiv riktning. Vår studie är inriktad mot Stockolms stad. Vi har valt att avgränsa vår studie till att endast undersöka den kommunikation som sker mellan sakkunniga revisorer, förtroendevalda revisorer, handläggare och nämnder/styrelser. Därmed kommer kommunikationen av revisionsrapporterna med verksamhetsnivån inte att undersökas. Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie med en abduktiv ansats där vi både använder oss av primära och sekundära källor i form av intervjuer, vetenskapliga böcker och offentliga utredningar. Intervjuer har genomförts med sakkunniga revisorer, förtroendevalda revisorer, handläggare och nämnd/styrelse ledamöter. För att kunna besvara vårt syfte har informationen som insamlats sedan utvärderats med hjälp av vald teori. Uppsatsen har visat att kommunikationen av de undersökta projektrapporterna har skett på ett likartat sätt. Att utifrån detta klarlägga kommunikationens roll i hur projektrapporterna blivit behandlade av de reviderade är svårt. Det empiriska material som insamlats har emellertid legat till grund för en analys som visat på kommunikationens roll för hur projektrapporterna behandlas. Denna analys visar på vilket sätt kommunikationen påverkar hur projektrapporterna behandlas. Vi föreslår även förändringar i den befintliga kommunikationen för att påverka hur revisionsrapporterna behandlas. De förändringar som föreslås handlar främst om en utökad dialog angående hur de undersökta aktörerna ser på revisionens roll och möjligheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)