Revisorsrotation och revisionskvalitet : Revisorers och revisionskunders perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

Sammanfattning: Revisorer ska säkerställa att företags finansiella information är rättvisande. Dock har situationer förekommit där revisorers ställning har ifrågasatts. Till följd av detta har rotation både på individ- och byrånivå implementerats i Sverige och är sedan år 2009 regelbaserad. Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera hur revisorer och revisionskunder uppfattar effekterna av individ- och byrårotation på revisionens kvalitet. Studien är kvalitativ med en tematisk analys baserad på 10 intervjuer som inkluderar 4 revisorer och 6 revisionskunder. Resultatet påvisar delade åsikter om rotationens effekter. Revisorerna i undersökningen ansåg i huvudsak att rotationen inte påverkar revisionskvaliteten. Några av dessa menade att kunskapen om kunden går förlorad och att det kan ha negativa konsekvenser för kompetensen på individnivå medan några andra menade att rotationen kan ha en positiv inverkan på byråns generella kompetens. Kunderna var överlag negativt inställda till revisorsrotationen och ansåg att det påverkade kvaliteten negativt. Vad gäller oberoendet ansåg revisorerna att det redan var reglerat och lagstiftat innan rotation infördes, och att oberoendet främst är relaterat till relationen mellan revisor och kund. Kunderna hade delade åsikter om rotationens påverkan på oberoendet. Vissa ansåg att det kan hjälpa till att förhindra vänskapsrelationer medan andra ansåg att ekonomiska intressen och kundens förväntningar är viktigare faktorer. Sammantaget saknas en enhetlig uppfattning om rotationens effektivitet. Nyckelord: rotation,

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)