Vilka motivationsfaktorer är betydelsefulla för framtidens arbetstagare - En kvantitativ studie av Lunds Universitets studenters motivation ur ett ekonomistyrningsperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Titel: Vilka motivationsfaktorer är betydelsefulla för framtidens arbetstagare? - En kvantitativ studie om Lunds universitets studenters motivation ur ett ekonomistyrningsperspektiv Seminariedatum: 2022-01-14 Ämne/kurs: FEKH69 Författare: Viktor Welin, John Wolf & Emil Zöller Handledare: Elin Funck Nyckelord: Motivation, ekonomistyrning, framtida arbetstagare, arbetsplats, utbildning. Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka motivationsfaktorer som är betydelsefulla för framtida arbetstagare. Genom att undersöka vad som motiverar framtida arbetstagare kan studien även föreslå vad styrningen i framtiden bör beakta. Teoretiskt perspektiv: Studiens teorier är noga utvalda för att kunna besvara vilka motivationsfaktorer som är betydelsefulla för framtidens arbetstagare och hur styrsystem ska utformas. Inledningsvis presenteras motivationsteorierna och därefter framställs, hur motivation kan mätas. Sedan redogörs för hur styrning borde implementeras utefter olika motivationsfaktorer vilket kompletteras med en visuell presentation av teoriernas sammankoppling. Metod: Studien har utförts genom en kvantitativ metod där datainsamlingen gjorts med hjälp av en enkätundersökning som riktades mot studenter från den ekonomiska- och samhällsvetenskapliga fakulteten. För att korrekt mäta och värdera respondenternas svar har tidigare studier använts som utgångspunkt. Resultat: Studiens resultat visar att inre motivation är den viktigaste motivationsfaktorn. Således är det att rekommendera till organisationer att styra på ett sätt som tillgodoser inre motivation. Samtidigt finns skillnader mellan utbildningar och viss skillnad mellan kön. Den största skillnaden i studien är att respondenter från den ekonomiska fakulteten föredrar yttre motivation medan respondenter från den samhällsekonomiska fakulteten föredrar inre motivation. Studien föreslår att organisationer borde anpassa styrningen efter utbildning om möjligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)