Agilt ledarskap : Egenskaper för ledare på Telia

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Sammanfattning: För att bli konkurrenskraftiga behöver organisationer bli agila. Genom nya arbetssätt och tankesätt rusta upp sig för framtiden där de anpassar till dagens snabbrörliga värld, som är avgörande för organisationens överlevnad. En viktig förutsättning för att lyckas skapa agila organisationer är ett genuint ledarskap där ledaregenskaper som att leda sig själv och att skapa självorganiserade team är viktiga faktorer. Telekommunikationsföretaget som denna studie undersöker, arbetar till en viss del agilt men har fortfarande det traditionella ledarskapet kvar. De arbetar med att beslut ska kunna fattas där arbetet sker, vilket kan skapas genom att arbeta agilt där teamen är självorganiserade och kan leda sig själva. Studiens syfte är att se nuläget med ledarskapet på Telia och vilka egenskaper som skulle behöva utvecklas för att komma närmare ett agilt ledarskap. Studien tillämpar en kvalitativ forskningsmetodik, diskursanalys där data tolkats på mjuka värden så som inspelade videofilmer, information på webben, empiri från Telia samt litteratur. Teorier inom industriell teknik som delar av hörnstensmodellen och ledarskapsstilar tillämpas för att analysera och dra slutsats. Slutsatsen är att Telia behöver fokusera på att utveckla ledaregenskaper som att skapa tillit, transparens, anpassningsbarhet, delegering samt utveckla självtillit, självkännedom och självinsikt. Utifrån slutsatsen har förbättringsförslag tagits fram som att ständigt utveckla självkännedom, självinsikt och självtillit som ledare så att teamen och medarbetare blir säkra på sitt eget agerande och egna beslut. Samt att utveckla engagemang, ödmjukhet, framtid tänkande och förmågan att anpassa sig snabbt till förändringar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)