Värdestyrning med medarbetaren i fokus: En kvalitativ studie av hur värderingar hålls levande i en organisation

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: I denna uppsats redovisas resultaten från en studie i ett värdestyrt företag. Syftet med studien är att öka kunskaperna om medarbetarnas roll i värdestyrda organisationer. Syftet är vidare att skapa en djupare förståelse för medarbetarnas kommunikativa roll för att värderingarna ska hållas levande i organisationen. För att uppnå studiens syfte undersöktes den interna kommunikationen i ett värdestyrt företag. Arbetet bygger på en kvalitativ forskningsstrategi med ett abduktivt angreppssätt. Studien baseras på litteraturstudier samt empiri i form av kvalitativa intervjuer med tio medarbetare på Sappa, ett företag som kännetecknas för att vara värderingsstyrt. Det empiriska materialet analyserades utifrån olika teoretiska begrepp som finns introducerade i den teoretiska referensramen. I den teoretiska referensramen presenteras teorier gällande organisations- kultur och teoretiska begrepp anknutna till värdestyrning. Här berörs även teorier om ledarskap och medarbetarskap. Resultatet från intervjuerna visar att medarbetarna på Sappa har en stor betydelse för att värderingarna ska hållas levande i organisationen. Studien visar att medarbetarna håller värderingarna levande genom att medarbetarna tillämpar dem i sitt dagliga arbete, förhandlar kring deras innebörd samt genom att socialisera nya medarbetare. Studien visar att medarbetarna på Sappa är aktiva kommunikatörer och således medproducenter i den värdestyrda organisationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)