Vad tror nior om klimatförändringar? – En studie om niondeklassares och deras geografiläroböckers tankar om orsaker till klimatförändringar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Denna rapports syfte är att analysera vilka samband det finns mellan niondeklassareskunskaper om orsakerna till klimatförändringar och geografiläroböckers förklaringar tillklimatförändringar. De metoder som har använts för att komma fram till resultaten är:insamling av litteraturdata, analys av litteraturdata, enkätundersökning och analys avenkätresultat. De flesta av geografiläroböckernas förklaringar till klimatförändringar äratt orsaken är tvetydig. Majoriteten av eleverna erhåller sin information omklimatförändringar från media och likaså instämmer de flesta av eleverna också delvistill att media, lärare och deras geografilärobok är pålitliga källor. Eleverna är dockkluvna till orsaken till klimatförändringar – är det en antropogen och/eller naturligprocess? Resultaten av denna rapport visar att elever utvecklar sitt miljömedvetande,men på vilket sätt detta sker är inte entydigt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)