Ekologiskt försvarbara produkter, för vems skull? : En studie om förekomsten av greenwashing i dagligvarubranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE); Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: I dagens samhälle är hållbarhet en viktig aspekt som påverkar både konsumenter och företag. Hur företag väljer att arbeta med detta varierar och effekterna blir därmed olika från företag till företag. Konsumenter har idag hög kunskap gällande hållbarhet och deras krav har höjts när det gäller företags engagemang i frågan samt på deras produkter. En del företag väljer att ta ett genuint ansvar för sin verksamhet medan andra väljer att utföra tomma symboliska handlingar för att leva upp till de förväntningar som ställs från omvärlden, utan att behöva lägga ner arbete på det. När ett företag utför sådana handlingar, att ha minskad miljöprestanda samtidigt som en hög miljöprestanda kommuniceras ut, kallas det greenwashing. Vilket resulterar i att konsumenterna blir lurade. Detta föder en viss misstanke och får många att undra kan företag verkligen leva upp till den bild som de själva skildrar?   Sju butiker inom dagligvaruhandeln i Växjöområdet studerades för att skapa en förståelse kring huruvida det förekommer greenwashing inom dagligvaruhandeln. Genom att studera hur butiker tar ansvar för sina verksamheter och produkter, hur hög kunskaps som de besatt samt hur vilka drivkrafter de drevs av undersöktes området.   Att någon form av greenwashing förekommer inom dagligvaruhandeln går att se. De butiker som är av större karaktär samt ingår i en koncern eller kedja tenderar att ha lägre kunskap kring hållbarhet samt sina produkter och dess ursprung. Ansvarstagandet är även detta lågt hos de lite större butikerna. De mindre butikerna har större kunskap kring sina produkter och dess ursprung, de tar även större ansvar för sin verksamhet. Oavsett vad så förekommer det handlingar som kan ses som tveksamma inom båda kategorierna, drivkrafterna till de här handlingarna är dock olika men resultatet blir detsamma. Större butiker vill tjäna pengar medan de mindre drivs av sina värderingar och tron på ett bättre värld. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)