När identitet och image möts : En fallstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: I den här uppsatsen har en fallstudie genomförts för att ta reda på hur väl ett företags identitet överensstämmer med dess image. Företaget i uppsatsen genomförde år 2010 en nylansering av sitt koncept där de förändrade sitt sortiment, sitt utseende och vad de kommunicerade ut till sina kunder. Undersökningen genomfördes med intervjuer, en intervju med företagets VD och åtta stycken intervjuer med kunder till företaget. Intervjufrågorna fokuserades runt parametrarna prisklass, kvalité, målgrupp, servicegrad och kunskap hos personalen. Intervjusvaren användes sedan till att ta reda på företagets identitet och image. Identiteten och imagen jämfördes sedan för att se hur väl de överensstämde. Vi fick fram resultatet att företagets identitet och image överensstämde relativt bra. Kunderna och företagets VD talar om kvalité, textil kunskap och ett attraktivt sortiment. Det som skiljer identiteten och imagen åt mest är prisbilden, där majoriteten av kunderna fortfarande ser dem som ett företag med låga priser, mycket kampanjer och reor. Medans företaget anser sig ligga på en medelprisklass och inte vill förknippas med till exempel rea.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)