Samverkan och insatser inom habilitering och skola riktade till barn med autism : En kvalitativ studie om professionellas erfarenheter av arbetet med barn med autism

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

Sammanfattning: Specialpedagoger och kuratorer arbetar nära barn med autism inom barnhabiliteringen och grundskolan. Där behöver de yrkesverksamma vara delaktiga i beslut som påverkar den enskildes framtid genom bedömningar och observationer. Samverkan och handlingsutrymmet kan ställas inför utmaningar då varje fall är unikt och beroende av de professionellas bedömningar. Syftet med denna studie var att undersöka hur specialpedagogerna och kuratorerna använder och hanterar sitt handlingsutrymme och hur deras erfarenheter av samverkan mellan verksamheterna fungerar. Vi valde att analysera vår insamlade empiri från de kvalitativa intervjuerna genom Michael Lipskys teori om gräsrotsbyråkrater samt använt det teoretiska begreppet handlingsutrymme. Resultatet visade att handlingsutrymmet kunde innebära utmaningar utifrån samverkan mellan de olika parterna såsom verksamheter och vårdnadshavare, då de professionella behöver vara tillmötesgående gentemot flera parter och samtidigt vara delaktiga i maktutövning i beslutsfattande kring barnet och dess framtid. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)