”Det är mellan lärare och lärare det sprids” - En studie av lärares uppfattningar av implementeringen av IKT som didaktiskt verktyg.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Den svenska skolan digitaliseras i allt högre grad. Andelen skolor där elever och lärare har tillgång till personligadatorer har ökat markant de senaste åren men utvärderingar ifrågasätter implementeringens framgång. EnligtDigitaliseringskommissionen är Sverige världsbäst på att dela ut datorer i skolan men bland de sämsta på attanvända dem i undervisningen.Syftet med föreliggande studie är att studera förutsättningarna för implementering av IKT som didaktisktverktyg, med särskilt fokus på lärares förändringsbenägenhet, organisatoriska resurser och styrning. För att svaramot syftet vilar undersökning på tre forskningsfrågor-Hur uppfattar lärare styrningen kring implementeringen av IKT?-Hur uppfattar lärare stöd och resurser för implementeringen av IKT som didaktiskt verktyg?-Vilka centrala faktorer förklarar lärares förändringsbenägenhet med avseende på lärares användning av IKT?Studien har en fenomenografisk utgångspunkt och utifrån denna ansats har undersökningen designats som enkvalitativ intervjustudie med respondentinriktning. Materialet har samlats in genom öppna intervjuer med sjulärare och analyserats med fenomenografisk och hermeneutisk analysmetod.Resultatet visar att lärarna uppfattar såväl en avsaknad av styrning som att styrningen kommer från flera nivåer. Ifråga om stöd och resurser uppfattar lärarna att det finns organisatoriskt stöd och kollegialt stöd men även att deuppfattar att stödet brister i vissa avseenden, såsom tid och fortbildning. Resultatet på studiens tredjeforskningsfråga visar att synen på IKT och professionellt ledarskap samt upplevelse av nytta och pedagogiskamöjligheterna är speciellt viktiga för förklara lärarnas förändringsbenägenhet.Detta påverkar läraryrket genom att studien visar på faktorer som är fortsatt viktiga för att förbättraimplementeringen. Stöd och resurser vid implementering bör fördelas efter individers eller gruppers behov ochinte lika över hela lärarkåren. Dessutom betonas vikten av det kollegiala stödet och samarbetet mellan lärare somcentralt för det praktiska IKT-arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)