Chef 2005 - analys av en chefsutbildning inom polisen i Skåne

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: En empirisk undersökning med kvalitativ ansats som är baserad på fem semistrukturerade intervjuer med deltagare från en chefsutbildning inom Polismyndigheten i Skåne. Vi analyserar, utifrån deltagarnas uppfattning, utbildningens styrkor och svagheter. Efter att undersökningen genomförts har vi identifierat vad deltagarna poängterat är utbildningen främsta styrkor och svagheter. Styrkorna med utbildningen visade sig bland annat vara en kurs där tyngdpunkten låg på att man lärde känna sig själv bättre, vilket förhållande man har till gruppen samt hur man fungerar i densamma. En annan styrka med utbildningen, som är tre terminer lång och varvar studier med ordinarie tjänst, är att den har både interna och externa kurser samt att sista terminen består av praktik som arbetsledare. Några svagheter som kom fram var bristen på dialogen mellan deltagarna och utbildningsledningen och flertalet av de intervjuade ansåg att utbildningen borde komprimeras till två terminer och att man då var helt arbetsbefriad.. Vi är av den meningen att utbildningen är bra och ger deltagarna många rätta "verktyg" för en eventuell ledande befattning. Men vi ser även vissa brister och bristen på dialog är en. Det kan också ligga en fara i att gruppen kan bli alltför homogen då det endast var poliser och inga civila i denna utbildningsomgång. Nyckelord: Offentlig organisation, lärande, dialog, reflektion, nätverk, gruppdynamik/process

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)