Generation Ys drivkrafter på arbetsplatsen : En studie av intern marknadsföring från ett medarbetarperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Sammanfattning – ”Generation Ys drivkrafter på arbetsplatsen” Datum: 2/6-2017 Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 ECTS Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, EST, Mälardalens Högskola Författare: Alexander Bäcklund, Bill Samuelsson och Simon Levander Titel: Generation Ys drivkrafter på arbetsplatsen Handledare: Kerstin Nilsson Nyckelord: Employer branding, Generation Y, Intern marketing, Loyalty, Social Exchange Theory. Frågeställning: Vilka incitament är det som påverkar den anställde att stanna på en arbetsplats?Matchar företagets employer branding-arbete med de anställdas motivationsfaktorer? Syfte: Syftet med undersökningen är att förklara de incitament som leder till att medarbetare väljer att stanna inom organisationen och jämföra det med företagets human resource-arbete för att behålla anställda. Metod: Undersökningen var av kvalitativ karaktär. Medarbetare samt human resource-chefer på tre företag intervjuades. Intervjumallen baserades på de valda teorierna samt den sekundära information som varit till underlag till studien. Intervjuerna analyserades genom en innehållsanalys och resultatet presenterades i de teman som varit återkommande i empirin. Slutsats: Undersökningen bekräftade den tidigare empirin om hur Generation Y som medarbetare karaktäriseras. Generationen är uppväxta med många möjligheter och är den högst utbildade generationen. Detta ger Generation Y större makt på arbetsmarknaden. Undersökningen visade att medarbetarna inom denna generation var mer drivna av kunskap än av finansiella mål. Att låta medarbetarna växa organiskt är därför ett av de viktigaste incitamenten för ökad lojalitet. Därför bör human resource-avdelningarna nischa sig mot vad Generation Y efterfrågar eftersom de är en majoritet på arbetsmarknaden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)