Esplanadskolan – ett postmodernt skolpalats vid Årstafältet

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Sammanfattning: Lördagen den 26:e maj år 2018 sätts första spaden i marken för ett av vår tids största bostadsprojekt. Årstafältet, en i dag lantlig lunga i närmaste Söderort, skall under de nästkommande tolv åren bebyggas till två femtedelar med bostäder och i en avsevärt mer urban kontext erbjuda boende till 15 000 nya stockholmare – ett bostadsprojekt vars omfattning motsvarar hela Nynäshamns befolkning, eller en femtedel av Kungsholmens. Den nya detaljplanen, vars motto är "en plats för möten" och vars ledord är "variation", förordar att den nya bebyggelsen skall präglas av variation i höjder, former och stilar. I enlighet med detaljplanens ledord och kandidatarbetets program har vi gestaltat en skolbyggnad för 540 elever i åldrarna 10 till 16 år, som med en postmodern, eklektisk ansats förenat element och inspiration från många olika stilbildningar, och där de varierande miljöernas utformning ej underordnar sig någon enskild arkitektonisk princip, utan också i sig utgör en plats för möten – mellan tider, stilar, material och element. Esplanadskolan har utformats som ett postmodernt skolpalats, där kunskapens enastående värde och institutionens oerhörda vikt befästs i sin monumentalitet. Esplanadskolan riktar sig utåt till såväl den nya som befintliga stadsdelar som ett landmärke och symbolbyggnad, där en stor del av lokalerna är öppna för allmänheten utanför skoltid, och avser i sina inre rumsligheter att erbjuda skolungdomen intresseväckande och varierande lokaler, med ett vinterträdgårdsatrium, en monumental spiraltrappa och en fresnelprismatisk ljusobelisk som sammanbindande nav.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)