A study of the gratifications sought and obtained through using Enterprise Social Media: an employee perspective

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: En studie om sökta och erhållna belöningar genom användning av Enterprise Social Media: ett medarbetarperspektiv Många anser att ESM har potentialen att både förenkla och förbättra samarbete, och stärka det ”sociala kapitalet”, men ändå misslyckas 80% av implementationerna. Denna studie hoppas ge insikter i vad som driver de som ändå använder ESM, med förhoppningen att bidra till fler lyckade framtida implementationer. UGT, Uses and Gratifications Theory, kombinerades med TAM, Technology Acceptance Model, för att bättre förstå vad användarna ville ha/fick ut, av ESM. Resultaten visar att det som driver användandet är arbetsrelaterat, framför allt snabbbare svar/beslut och färre möten, men att ”sociala belöningar” i hög grad samvarierar med de arbetsrelaterade belöningarna. ESM ses nästan som en sökmotor, dels för att arbeta snabbare och/eller bättre, dels för att ”navigera nätverket”, dvs att kunna interagera med alla i organisationen. Även om insikterna är användbara bör framtida studier utöka UGT, så att sökta och erhållna belöningar identifieras än mer granulärt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)