Sökning: "Julia Heller"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden Julia Heller.

  1. 1. Personlighetsegenskaper och personlighetstester i organisationer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Max Lundskog Magnusson; Julia Lindberg; [2023-06-27]
    Nyckelord :personality tests; personality traits; personnel selection; Big Five; recruitment; wrong recruitment; personnel psychology; employment settings; job performance; validity; reliability;

    Sammanfattning : Att anställa rätt är för organisationer vitalt. Att rekrytera fel person kan skada organisationers effektivitet och kultur samt leda till stora finansiella kostnader varför det är av intresse för organisationer att identifiera vilka personlighetsegenskaper kandidater besitter. LÄS MER

  2. 2. Ligger lika bäst med lika? En kvantitativ studie om likhet respektive olikhet hos en idealpartners personlighet samt skillnader inom sexuell läggning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Edith Bergman; Julia Söderlindh; [2023]
    Nyckelord :Femfaktorsmodellen; personlighet; sexuell läggning; Similarity Attraction Theory; Complementary Needs Theory; idealpartner; preferens; Big five model; personality; sexual orientation; ideal partner; preference; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur personlighet med utgångspunkt från Femfaktorsmodellen förhåller sig till hur en hypotetisk idealpartner uppfattas utifrån Attraction Similarity Theory och Complementary Needs Theory. I tillägg till detta gjordes en jämförelse mellan olika sexuella läggningar för att undersöka eventuella skillnader. LÄS MER

  3. 3. Påverkan av ett gemensamt fysiskt träningsprogram på hundägarens hälsorelaterade livskvalité och kroppskomposition hos både hundägare och hund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Clinical Sciences

    Författare :Nike Erlandsson; Julia Vingberger; [2023]
    Nyckelord :BCS; BMI; fysisk aktivitet; kroppsammansättning; hälsa; livskvalité; motivation; träningsprogram; övervikt;

    Sammanfattning : Övervikt och fetma är ett ökande problem hos människor och hundar och ofta kan en korrelation ses mellan hundägarens och hundens hull. Gemensamma träningsprogram för hundägare och hund har visats kunna stimulera till fysisk aktivitet och därmed ett hälsosammare liv med minskad risk för en rad olika sjukdomar, en positiv effekt på lyckokänsla och välbefinnande samt minskad depression och ångest hos människan. LÄS MER

  4. 4. Hur arbetar rådgivare i kris? : En kvalitativ studie som undersöker hur rådgivare arbetar med SwedSecs nya kompetenskrav om ekonomisk psykologi och fallgropar i rådgivningsprocessen.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Julia Jakobsen; Albin Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Behavioral finance; advisors; psychological pitfalls; advisory process; SwedSec; economic psychology; psychological factors; Beteendeekonomi; finansiella rådgivare; psykologiska fallgropar; rådgivningsprocessen; SwedSec; ekonomisk psykologi; psykologiska faktorer;

    Sammanfattning : Bakgrund: År 2020 infördes ett nytt kompetenskrav i SwedSec om ekonomisk psykologi och finansiella rådgivare. Det har under de senaste åren varit stora ekonomiska oroligheter där konsekvenserna av Coronapandemin och det pågående kriget i Ukraina i kombination med andra faktorer har resulterat i rekordhöga inflationsnivåer, vilket i sin tur har resulterat i höjningar av styrräntan. LÄS MER

  5. 5. Handla ultra fast fashion, igen? : - En kvantitativ om konsumentbeteende inom ultra fast fashion

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Julia Deborg; Tanja Nestserava; [2023]
    Nyckelord :consumer behavior; ultra fast fashion; consumption; self-conscious emotions; market segmentation; konsumentbeteende; ultra fast fashion; konsumtion; självmedvetna känslor; marknadssegmentering;

    Sammanfattning : Ultra fast fashion är ett relativt nytt fenomen som definieras som företag som producerar kläder på kort tid och säljer dessa till lågt pris. Snabb förändrade trender i kombination med korta marknadsföringsvägar gör det möjligt för ultra fast fashion att växa. LÄS MER