"Eleven ska få möjligheten att utforska om so-ämnet genom olika sinnen och förmågor" : En studie om elevers och lärares upplevelser av estetiska lärprocesser i de samhällsorienterade ämnena på lågstadiet.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur lärare använder sig av estetiska lärprocesser inom de samhällsorienterade ämnena på lågstadiet. För att uppnå syftet användes en kvalitativ forskningsansats i form av semistrukturerade intervjuer med fyra lågstadielärare. Den kvalitativa forskningsansatsen kompletterades med hjälp av en kvantitativ forskningsansats i form av enkätsvar från 98 elever. Den empiriska datan analyserades därefter med hjälp av det sociokulturella perspektivet. Resultatet visade att lärarna främst integrerar de estetiska lärprocesser de är bekväma med och enligt egen uppfattning bäst svarar mot elevernas kunskapsmål inom de samhällsorienterade ämnena. Det fanns även utmaningar i att inkludera estetiska lärprocesser i form av bristande kompetensutveckling och uteblivet material på skolorna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)