Från Rosengård till akademisk utbildning : Sju kosovaalbaners väg till högre utbildning i Sverige

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: De svårigheter invandrarungdomar från invandrartäta områden stöter på i den svenska skolan uppmärksammas ofta, vilket leder till att det politiska målet blir att försöka hitta lösningar på problemen. I denna uppsats ville vi uppmärksamma ungdomar med utländsk bakgrund som väljer att högskoleutbilda sig, i syfte att nyansera den i nuläget negativ bild som finns av unga invandrare från segregerade områden och deras skolprestationer. Vi genomförde sju intervjuer med kosovaalbaner från Rosengård. Intervjuerna hade en livshistorisk karaktär eftersom vi hade som avsikt att analysera deras livsöden. Centrala begrepp i vår analys var habitus, kapital, stigmatisering och identitet. Vi har, med hjälp av dessa huvudbegrepp, analyserat intervjupersonernas väg till högre utbildning. Vi har även presenterat inblickar i deras tankar och känslor kring de möjligheter respektive hinder de mött under sin utbildning. Vi har dragit slutsatsen, utifrån livshistorierna, att ungdomarna upplevt viss stigmatisering under sin utbildningsgång på grund av sin bakgrund. De har trots detta kunnat förvalta sitt kulturella och sociala kapital och utvecklat (eller förstärkt) ett habitus som lämpar sig för konkurrensen i den svenska skolmiljön.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)