Att införa New Public Management i en socialförvaltning

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: New Public Management kan ses som ett sätt att styra offentlig verksamhet utifrån en marknadsorientering som syftar till ökad effektivitet, produktivitet och kostnadseffektivitet. I uppsatsen undersöks huruvida det finns en NPM-diskurs inom Lunds socialförvaltning. Har en sådan diskurs i så fall skapat en diskursförskjutning gällande synen på människor i behov av stöd från förvaltningen? Genom en kritisk diskursanalys där vi har analyserat årsredovisningar från tre decennier har vi kommit fram till att en NPM-diskurs har införts i förvaltningen med start från 1995. NPM har gradvis fått en position som en övergripande diskurs som genomsyrar förvaltningen och påverkar andra diskurser. Detta har påverkat synen på människor i behov av stöd främst genom införandet av begreppet brukare. En diskurs kring människor som har flytt syns konstant genom vår analys och är alltså inte kopplad till NPM i samma utsträckning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)