Elevers upplevelser av en motivation som försvann : En intervjustudie kring olika motivationsfaktorers betydelse

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Författare: Anki Klaar; [2011]

Nyckelord: specialpedagogik; motivation; gymnasium; självkänsla; mobbning;

Sammanfattning: Det övergripande syftet har varit att skapa kunskap och förståelse för omotiverade gymnasieelevers upplevelse av sin skolsituation, och deras egen syn på orsakerna till sin bristande motivation. I examensarbetet har fem gymnasieelever i årskurs 3 intervjuats som själva betecknar sig som mycket skoltrötta och omotiverade sedan flera år tillbaka. Flera elever berättade att de gick utbildningar som de egentligen inte hade önskat eller som de påverkats av andra att gå. Andra elever visade sig ha svåra händelser bakom sig som påverkat motivationen. Det gällde både mobbning i grundskolan och negativa händelser inom familjen. En vanlig förklaring till bristande motivation är bristande tilltro till sin egen förmåga, men det stämde bara in på en elev. Övriga elever hade ett gott självförtroende och ansåg att de skulle kunnat nå bra betyg om de bara velat och orkat. Detta påverkades av om ämnet upplevs som intressant och meningsfullt. Samtliga elever kände dock en hopplöshet eftersom de kommit efter i så många skolämnen att de i det närmaste gett upp. En elev hade önskat mer anpassade uppgifter. De saknade även positiva förväntningar och feedback från lärare. Nästan alla uppgav att de har långsiktiga mål och ett drömyrke, men eftersom de har svårt att hantera olust så orkar de ändå inte ta i när det tar emot utan visar ofta flyktbeteende. Ingen elev kände dock direkt olust inför att vistats på skolan. Tvärt om gick de flesta gärna till skolan, men viktigast var för flera att träffa kamrater.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)