Om jag ger frågorna först? : Kunskapsmätning före och efter ett moment.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Elever kommer idag till gymnasieskolan med varierande bakgrundskunskaper, dessa kunskaper inom ett område borde vara något som eleverna kan dra nytta av inom olika kurser. Mitt syfte med den här uppsatsen var att dels försöka se om förkunskaperna gav någon fördel på ett slutprov inom ett moment, men också att se hur stor den faktiska kunskapsökningen kunde bli för en grupp elever. Detta åstadkoms genom att skapa ett prov som eleverna i årskurs 1 på Teknikprogrammet fick göra innan ett givet moment i kursen Teknik 1 påbörjades. De gjorde sedan om samma prov igen i slutet av momentet som ett slutprov. Därefter analyserades resultaten från de båda proven och jämfördes med varandra. Undersökningen visade på en procentuell kunskapsökning, det vill säga en differens mellan slutprov och förkunskapsprov, på ca:43 % efter ca: 3 veckors studier. Däremot gick det inte att utläsa huruvida en elev med goda förkunskaper hade ett bättre eller sämre slutresultat jämfört med elever med sämre förkunskaper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)