Vems sida står du på?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Vems sida står du på? Hur har utvecklingen av miljökommunikation i praktiken ändrats under de senaste 30 åren? Denna studie utför en semiotisk textanalys på fyra visuella texter som är publicerade av organisationen WWF. Den identifierar och analyserar de tecken och koder som används i visuell marknadsföring för att kommunicera strategiska budskap till mottagaren. Vidare analyseras hur WWF använder social marknadsföring för att kommunicera dagens miljöproblem. Tre av de analyserade visuella texterna har publicerats av organisationen i digitala kanaler under 2000-talet. Dessa jämförs sedan med den fjärde visuella texten som är publicerad av organisationen år 1982. Vår viktigaste slutsats är att WWF kommunicerar emotionell och symbolisk kommunikation för att etablera två sidor, den “goda” och den “onda”. Den “goda” associeras med naturen och jorden medan den “onda” associeras med människan och konsumtionssamhället. Därefter lämnas betraktaren med frågan; Vilken sida står du på? Författarna försäkrar om att båda har deltagit och genomfört arbetet till lika delar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)