Formativ återkoppling i klassrummet : En systematisk litteraturstudie över hur lärare ger återkoppling i skrivprocessen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Denna systematiska litteraturstudie presenterar aktuell forskning om lärares formativa återkoppling under elevernas skrivprocess. Syftet är att besvara frågeställningar om hur lärare använder muntlig och skriftlig återkoppling och vilka effekter återkopplingen ger. Studien inkluderar tio publikationer där vetenskapliga artiklar, rapporter, doktorsavhandlingar, systematisk litteraturöversikt och metaanalys ingår. Materialet har bearbetats genom en innehållsanalys och kategoriserats efter frågeställningarna. Studiens resultat visar att lärarna använder muntlig och skriftlig återkoppling på olika sätt i syfte att motivera eleverna som skribenter och utveckla deras texter. Det framgår att den muntliga återkopplingen ofta fokuserar på att motivera och reda ut missförstånd hos eleverna medan den skriftliga fokuserar mer på disposition och språkriktighet. Återkopplingen kan ha både positiva och negativa effekter beroende på lärarens erfarenhet och hur mycket eleverna involveras i återkopplingen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)