Etisk support inom akutsjukvård och intensivvård

Detta är en Magister-uppsats från

Sammanfattning: Bakgrund: Vårdpersonal behöver ofta möta och hantera etiska problem i arbetet med patienter. De etiskt svåra situationerna som uppkommer, kan vara frågor om livsuppehållande behandling på kritiskt sjuka patienter, frågeställningar om patienters autonomi till konflikter mellan personal och närstående. Etisk support har under de senaste 30 åren utvecklats på olika sätt inom vården runt om i världen. Många studier beskriver olika tillvägagångssätt inom olika specialiteter och hur vårdpersonal och ibland närstående upplever detta stöd. Färre studier belyser etisk support inom akutvård och intensivvård. Syfte: Syftet med denna studie är att granska teoretiska och empiriska studier om var och när etisk support används, samt vad etisk support kan bidra med inom akutsjukvård och intensivvård. Metod: Integrativ litteraturstudie med systematisk sökning och dataanalys, samt tematisk analys av kvalitativ- och kvantitativ data. Resultat: Vid analys av 22 artiklar om etisk support framkom temat organisation av etisk support med subtema initiering och förändrad vårdtid, samt temat upplevelse av etisk support med subtemat vårdteamets, patienters och närståendes upplevelser av etisk konsultation och etisk rond, samt etiska dilemman. Slutsats: Övervägande upplevelser av etisk konsultation var positiva och ledde till förkortad sjukhus- och intensivvårdstid. Etisk rond och Moral Case Deliberation ledde till breddad insikt om etik och kritisk reflektion. Även teamarbetet förbättrades genom ökad förståelse, tolerans och dialog, samt förbättrad patientvård.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)