“Vi kan ju inte spela bingo hela tiden” : En studie om förskollärares idévärld kring arbetet med barns delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att genom en fenomenografisk ansats belysa de variationer av uppfattningar av barns delaktighet och inflytande som kan tänkas finnas bland förskollärare. För att finna dessa variationer genomfördes kvalitativa semistrukturerade intervjuer med utbildade förskollärare i olika åldrar, alla verksamma i förskolans verksamhet. Det datamaterial som samlats in har sedan analyserats och kategoriserats utifrån en fenomenografisk ansats i ett försök att få variationerna att framträda. Resultatet visar en rad olika variationer i förskollärarnas uppfattningar, där det bland annat har framkommit i vårt resultat att förskollärarnas uppfattningar av barns delaktighet och inflytande till stor del handlar om ett ansvar hos förskolläraren, men vi kan också tolka att det även handlar om barnens egna upplevelse av det. De variationer som har framkommit i resultatet redogörs i olika kategorier, där även de uttalanden som ingår i samma kategori har variationer i sig. Detta synliggör den komplexitet som finns i arbetet med barns delaktighet och inflytande, då de olika kategoriernas innebörder som även innehåller variationer i sig gör det ännu svårare att utröna fenomenet. De olika variationerna av uppfattningar ger även olika förutsättningar för arbetet med barns delaktighet och inflytande, därav kan vi se betydelsen av att förskollärare samtalar och reflekterar kring uppfattningar av fenomenet.    

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)