Utomhusmatematik. Vad, hur och varför?

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: BakgrundMatematiken har en viktig roll i skolan, och undervisningen i ämnet skall bidra till att ge allaelever den allmänbildning som behövs för att klara sig i samhället. Forskning visar att bådeundervisning och hemförhållanden påverkar elevers attityder till metoden utomhusmatematik.SyfteSyftet med vårt examensarbete har varit att undersöka vad som påverkar elevers inställning tillutomhusmatematik. Handlar det om den tidigare undervisningen, hemförhållanden eller finns detandra faktorer som påverkar?Det här är våra frågeställningar:1. Lär sig alla elever matematik vid utomhuslektioner?2. Hur följer läraren upp utomhuslektionen så att alla elever abstraherar kunskapen?3. Vilka faktorer påverkar elevers inställning till utomhusmatematik?MetodVår undersökning bygger på en enskild muntlig diagnos kallad FMG, Förberedande Mätning ochGeometri med tio elever i årskurs 1. Utav dessa sorterades fyra svaga elever ut och det är dessafyra elever som vi har grundat vår studie på. Vi genomförde en utomhuslektion i matematik föratt se hur gruppen med de svaga eleverna tog till sig undervisningen. Vi filmade hela lektionenför att få med så mycket som möjligt av vad som hände runtomkring som man kanske missar somlärare eller observatör. Efter detta genomförde vi diagnosen (FMG) igen med de fyra eleverna föratt se om de lärt sig något av lektionen. Avslutningsvis fick hela gruppen svara på en enkät omvad de tyckte om utomhuslektionen.ResultatVår undersökning visar att elevernas tidigare hemförhållanden kan ha en påverkan på eleversinställning och attityd till utomhusmatematik. Eleverna i vår undersökning som inte har ettintresse för utomhusmatematik är också de som har svårt i andra ämnen i skolan. Samma gruppelever har också föräldrar som har en negativ inställning till utomhuspedagogik över huvud taget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)