Dramapedagogik som konflikthantering : Ett utvecklingsarbete med fokus på förebyggande konfliktmetoder

Detta är en M1-uppsats från Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med detta utvecklingsarbete var att undersöka huruvida dramapedagogik med fokus på forumspel/rollspel kunde ge en ökad förståelse för konflikter hos elever. Vi ville även synliggöra hur konflikter kan hanteras och förebyggas på ett effektivt sätt. Med detta arbete ville vi även sträva efter att öka elevernas självkänsla. Verktyg som använts för dokumentation för vårt utvecklingsarbete var observationer, reflektioner samt instudering av tidigare forskning. Vi har planerat och genomfört sex lektionstillfällen i en årskurs trea där behovet av konflikthantering var stort. Genomfört utvecklingsarbete visar att dramapedagogik är en effektiv och lustfylld arbetsmetod. Vår slutsats är att dramapedagogik stärker elevernas självkänsla och gruppdynamik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)