Litteracitetens betydelse för kommunikationen mellan skolan och hemmet : En kvalitativ studie av fyra utlandsfödda föräldrars samt fem mentorers upplevelser av kommunikationen mellan skolan och hemmet och även en datalärares erfarenheter

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

Sammanfattning: Min undersökning av fyra föräldrar som har begränsad litteracitet som nu studerar på SFI A och hur de upplever att de kan ta till sig informationen från deras barns skola som skickas hem via skolväskan, mail eller via den digitala plattformen SchoolSoft, visar att samtliga föräldrar upplever att de inte kan komma åt information om studiedagar, föräldramöten, närvaro eller annan information på den digitala plattformen SchoolSoft då de inte vet hur man kommer in på den. Samtliga föräldrar uppger också att de vet hur viktig en bra skolgång är för deras barn och de känner att de inte kan bli fullt delaktiga i sina barns skolgång på grund av svårigheter att ta till sig informationen och förstå meddelanden som skickas hem till dem då de har begränsad litteracitet. Samtliga föräldrar uppger också att de inte alltid får informationen på det språk som skulle tillgodose deras individuella önskemål då de inte blivit tillfrågade om vilket språk de vill ha den skriftliga informationen på. Två föräldrar som har barn både på låg-mellanstadiet och på högstadiet säger att det finns en närmare kontakt med mentorn på låg- och mellanstadieskolan där den upplevs som mer individuell än den som är på högstadiet där kommunikationen främst sker genom den digitala plattformen SchoolSoft.I den andra informantgruppen som består av fem mentorer till de fyra föräldrarnas barn uppger tre att de inte aktivt har frågat eller försökt ta reda på hur föräldrarna vill ha informationen sänd till sig, på svenska eller på modersmålet. De uppger även att tillgången till någon som kan översätta har fått avgöra det. De andra två mentorerna svarar inte på denna fråga. De uppger också på låg- och mellanstadiet att SchoolSoft inte fungerar i den utsträckning som är tänkt. En av mentorerna uppger att den har anpassat informationssättet till föräldern med hänsyn till att föräldern har begränsad litteracitet. De andra fyra informanterna är medvetna om att föräldrarna har begränsad litteracitet men vet inte riktigt eller är inte medvetna om hur man kan individanpassa kommunikationssättet när man kommunicerar skriftligt med dem. Mentorerna visar att de är i behov av kunskap i hur en person som har begränsad litteracitet inte kan ta till sig information på samma sätt som en inrikesfödd person som är litterat utifrån den svenska skolans norm. Mentorerna behöver individualisera sättet de skriver information på men också var den görs tillgänglig så att den ska kunna nås av samtliga barns föräldrar oberoende om de har skolbakgrund eller ej, men också oberoende om de har begränsad litteracitet eller inte och då även digital litteracitet.Dataläraren som undervisat på SFI A i digitalisering vittnar om en betydande problematik för en person med begränsad litteracitet att kunna logga in på en dator med olika bokstäver och lösenord samt kunna navigera rätt. Han säger vidare att det behövs mycket tid för att även lära eleverna att kunna logga in på den digitala plattformen SchoolSoft och där kunna navigera rätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)