Behovet av skogsägarwebb – en marknadsundersökning inom AB Karl Hedin Råvara

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från SLU/Dept. of Forest Resource Management

Sammanfattning: I Sverige ägs cirka hälften av den totala skogsmarksarealen av enskilda skogsägare. Eftersom dessa privatägda skogar är en så stor andel av det totala skogsinnehavet utgör de en intressant resurs för de som förbrukar skogsråvara. Köpsågverk kännetecknas av att de inte har något eget skogsinnehav som ensamt klarar av att försörja industrin och är därför beroende av att kunna köpa in råvara från andra bolag och enskilda skogsägare. AB Karl Hedin är en sådan köpsågverkskoncern med eget råvarubolag, AB Karl Hedin Råvara, som förser de egna industrierna med råvara. I takt med att konkurrensen om råvara ökar, ökar även sågverkens behov av att trygga sina råvarukällor. Ett sätt att trygga sina råvarukällor för ett köpsågverk är att bibehålla och skapa bra relationer med de enskilda skogsägarna så de väljer att sälja sitt virke till det aktuella sågverket. För att kunna erbjuda skogsägarna bättre service har många skogsföretag idag investerat i olika typer av digitala portaler där skogsägaren kan logga in och få tillgång till information från företaget och om sin egen skog. Detta arbete syftade till att undersöka behovet av en skogsägarwebb och vilka tjänster den i så fall skulle innehålla för att underlätta arbetet för de anställda och samtidigt svara mot skogsägarnas upplevda behov. Syftet var även att fastställa hur företagets kontakt med skogsägare ser ut idag. Arbetets utgångspunkt var i teorier kring relationsmarknadsföring och hur dessa kan användas för att förbättra företagets kundrelationer. De två datainsamlingsmetoder som användes i arbetet var intervjuer med anställda virkesköpare vid AB Karl Hedin Råvara samt en enkätundersökning via brev till skogsägare som tidigare har gjort affär med företaget. Resultatet visade att hälften av de tillfrågade skogsägarna skulle använda en skogsägarwebb från AB Karl Hedin Råvara. De tjänster som efterfrågades mest av skogsägarna var prislistor, slutredovisningar/mätbesked samt en digital skogsbruksplan. De anställda på företaget hade förväntningar om att skogsägarwebben skulle minska deras administrativa arbetsuppgifter och förenkla kommunikationen med skogsägarna. I dagsläget skedde den mesta kontakten mellan skogsägare och virkesköpare med telefon och fysiska besök.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)