Fritidshemmets arbete med klimatförändringar  : Leisure-time centers working with climate change

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: 2015 skrev FN:s medlemsländer under en övergripande vision om att nå en hållbar utveckling med delmålet att lösa klimatkrisen. IPCC (SMHI 2023) rapport visar att problemen är allvarliga, det är bråttom när det kommer till människans påverkan på klimatförändringarna. Skolan behöver undervisa på olika sätt för att öka elevers medvetenhet och kritiska tänkande om klimatförändringar. Syftet med studien var att ta reda på hur pedagoger och lärare i fritidshem anser att de arbetar med undervisning om klimatförändringar och vad de anser att de behöver kunskapsmässigt. Vi använde oss av transformativ teori för att synliggöra villkor och begränsningar som samhällsförändringar möter när det gäller området hållbar utveckling (Boström et al. 2018). Vi har utgått från Boström et al. (2018) dimensioner, institutionella strukturer, sociala praktiker och konfliktperspektiv i analysen. Vi gjorde digitala kvalitativa intervjuer med pedagoger och lärare på olika fritidshem. Vi såg att det skiljer sig i hur man arbetar med klimatförändringar. Alla ansåg att fritidshemmet har en viktig roll i att undervisa elever om klimatförändringar och att ett transformativt lärande gynnas av fritidspedagogiskt arbetssätt i det vardagliga. Man efterfrågar fortbildning och det finns även en orosdimension att undervisa om klimatförändringar enligt lärare och pedagoger.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)