Sökning: "ledarskapsförmågor"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet ledarskapsförmågor.

  1. 1. “Att inte reflektera och inte ta åt sig av feedback är ett recept för att inte utvecklas” : Berättelser och lärdomar från ledarnas verklighet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Josephine Wendt; Gustav Sandberg Magnusson; [2024]
    Nyckelord :Leader development; leadership development; learning processes; experience-based learning; situational leadership; learning by doing; reflection; self-reflection; leadership skills.; Ledarutveckling; ledarskapsutveckling; lärprocesser; erfarenhetsbaserat lärande; situationsanpassat ledarskap; learning by doing; reflektion; självreflektion; ledarskapsförmågor;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och skapa förståelse kring processerna för hur ledare lär sig vara ledare. Studien har som ambition att undersöka vad ledarna har lärt sig och hur dessa lärprocesser skett i ledarnas vardag. Nio stycken semistrukturerade intervjuer genomfördes med etablerade ledare inom olika branscher. LÄS MER

  2. 2. "Vi är fortfarande lika beroende av varandra. Men nu är det tydligt att det är mitt ansvar" : En intervjustudie om förskollärares uttryckta tankar om sitt ledarskap gentemot barnskötare

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Enmarker; [2024]
    Nyckelord :förskollärares ansvar; förskollärares ledarskap; förskollärares profession; kollegialt lärande; ledarskapsutveckling; pedagogiskt ledarskap; praktikarkitekturer;

    Sammanfattning : Genom det senaste decenniets förskolereform har förskollärare fått ett utökat ansvar för kvaliteten och det målinriktade arbetet som bedrivs på förskolorna. Förskollärare har därmed även fått ansvaret att leda sitt arbetslag. LÄS MER

  3. 3. Förskollärarens kollegiala ledarskap : En fenomenologisk studie om förskollärares upplevda erfarenheter av att leda det pedagogiska arbetet i arbetslaget

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Johanna Katrin; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den svenska förskolan arbetar förskollärare, barnskötare och annan personal tillsammans i arbetslag. För att höja förskoleverksamhetens pedagogiska kvalitet genomfördes 2010 en reform som innebar en förändring av det gemensamma arbetslagsansvaret som rått i svensk förskola i över fyrtio år. LÄS MER

  4. 4. Verksamhetsutveckling genom kollegialt lärande : Verksamhetsutvecklarens roll ur förskolläraren och barnskötarens perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Yazici Zehra; [2022]
    Nyckelord :kollegialt lärande; ledarskap; transformativt ledarskap; utvecklingsprocess; verksamhetsutvecklare; verksamhetsutveckling;

    Sammanfattning : Denna intervjustudie riktar sig till att tillföra kunskap om hur verksamhetsutvecklaren kan bidra till utveckling inom utbildningsuppdraget genom kollegialt lärande. Undersökningen utgår ifrån förskollärarnas och barnskötarnas perspektiv. Med en infallsvinkel inom ledarskapsteorin undersöks verksamhetsutvecklarens roll i denna studie. LÄS MER

  5. 5. ”DET FINNS JU INGEN VISMA-KÄNSLA NÄR MAN SITTER HEMMA” – ELLER FINNS DET? : - En fallstudie om distansarbetes påverkan på ledarskap och den effektiva organisationskulturen inom IT-företag

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Linn Bourdin; Emelie Larsson; [2021]
    Nyckelord :Distance work; Leadership; Knowledge-intensive organizations; IT company Effective organizational culture; Distansarbete; Ledarskap; Kunskapsintensiva organisationer; IT-företag; Effektiv organisationskultur.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Distansarbete som under de senaste åren har blivit allt mer vanligt innebär enannan typ av arbetssätt, vilket påverkar organisationens kultur. Varje organisation har en egen kultur, där ledaren har en viktig roll i att influera medarbetarna. LÄS MER