Sökning: "kunskaper och transformativt lärande"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden kunskaper och transformativt lärande.
1. Fritidshemmets arbete med klimatförändringar : Leisure-time centers working with climate change
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : 2015 skrev FN:s medlemsländer under en övergripande vision om att nå en hållbar utveckling med delmålet att lösa klimatkrisen. IPCC (SMHI 2023) rapport visar att problemen är allvarliga, det är bråttom när det kommer till människans påverkan på klimatförändringarna. LÄS MER
2. ”Det var en jobbig period på alla sätt och vis, charmen att vara lärare försvann” : En studie om gymnasielärares arbetssituation under covid-19-pandemin
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Covid-19-pandemin påverkade respondenterna på så sätt att undervisningen plötsligt behövde ställas om till distans, vilket medförde en hastigt förändrad arbetssituation. En del respondenter saknade kunskaper och erfarenheter kring användandet av digitala plattformar, vilket bidrog med att arbetssituationen blev svårhanterlig och obegriplig samtidigt som hälsan och deras hanterbarhet, begriplighet och meningsfullhet påverkades till viss del negativt. LÄS MER
3. Utbildning för hållbar utveckling - att undervisa genom samarbeten och lära för förändring
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka varför lärare väljer att samarbeta med andra samhällsaktörer när de undervisar i hållbar utveckling och vilka kunskaper och värden lärarna förväntar sig att eleverna ska få med sig genom den undervisningen. Uppsatsen är skriven ur ett fenomenologiskt perspektiv och empirin är hämtad från intervjuer med högstadielärare som undervisar på olika skolor och i olika ämnen för hållbar utveckling, genom att samarbeta med andra samhällsaktörer – som intresseorganisationer eller företag. LÄS MER
4. Filosofiska frågor i det naturvetenskapliga klassrummet : Verktyg för tänkande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie har varit att utveckla kunskaper om hur filosofiska frågor i det naturvetenskapliga klassrummet påverkar elevers kommunikativa förmåga att argumentera och ta ställning. Frågeställningarna som använts för att möjliggöra studien är: På vilka sätt argumenterar elever i mötet med filosofiska frågor av naturvetenskaplig karaktär? Hur kan filosofiska frågor användas som resurs i det naturvetenskapliga klassrummet för att gynna elevers kommunikativa förmåga att argumentera och ta ställning inom naturvetenskap? Studien genomfördes vid en skola i norra Sverige och bestod av 13 deltagare från årskurserna 3-6 som deltog vid fyra undervisningstillfällen. LÄS MER
5. Att våga utmanas för att utvecklas - tolkningar, förväntningar och tillit i rektors pedagogiska ledarskap över undervisningen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Studiens övergripande syfte var att undersöka rektorer och lärares tolkningar respektive lärares förväntningar på rektors pedagogiska ledarskap, samt tillit som en förutsättning för ledarskapets innehåll och karaktär. Diskrepansen mellan rektors formella befogenheter och vilken legitimitet rektor får från lärarlaget har därmed undersökts, liksom hur fokuset på rektors pedagogiska ledarskap och utvecklingen av undervisningen väcker frågor om gränsdragningen mellan rektor och lärare som två skilda professioner. LÄS MER