Musik som lärandeobjekt i förskolan : en studie om förskollärares medvetenhet att använda sig av grundläggande musikaliska kunskaper under planerade aktiviteter med barn i olika åldrar

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

Sammanfattning: BakgrundI den nya läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010) uppmärksammas vikten och betydelsen av estetik i olika former, vilka bör utgöra både innehåll och metod i verksamheten. Olika musikpedagogiska forskningar med inriktning mot förskolan synliggör att musiken mest används som metod i verksamheten. Detta kontrasterar till styrdokumentet och väcker diskussion kring musik som lärandeobjekt i förskolan. I den nya läroplanen (Lpfö 98 rev. 2010) framhålls det ett gemensamt undersökande och utforskande arbetssätt i verksamheten. Pågående kommunikation under ett gemensamt undersökande och skapande med fokus på musikaliska grundelement ger förutsättningar för pedagogiska rum, där musik kan uppstå i olika former och blir lärandeobjekt. En daglig musikalisk verksamhet kopplas till musikalisk lärandemiljö, vilket anses betydelsefull för barns musikaliska lärande.SyfteAtt undersöka hur stor andel av förskollärare som använder sig av grundläggande musikkunskaper under planerade aktiviteter med barn i olika åldrar för att främja barns musikaliska lärande.MetodVi använder oss av en kvantitativ metod med enkät som redskap. Kartläggningen utgår från 32 enkäter, som representeras av 42 förskollärare från sex olika förskolor tillhörande två olika stadsdelar.ResultatOavsett att alla respondenter är medvetna i olika grad om att musiken ska vara både innehåll och metod i verksamheten, visar enkätresultatet att de inte använder sig av sina teoretiska och didaktiska musikkunskaper i större utsträckning. Alla förskollärare upplever intresse för musik som lärandeobjekt i förskolan, fast 13/32 uppskattar det intresset i ganska låg grad. Detta påverkar förskollärarnas vilja för kompetensutveckling inom musik, vilket kan begränsa deras förståelse för musik som lärandeobjekt. Musikaliska upplevelser uppstår fortfarande i traditionella former, vilka är sång, dans och rörelse. Instrumentanvändning och aktivt lyssnande uppmärksammas väldigt svagt eller inte alls. Bara 4/32 upplever musikaktivitet i förskolan som daglig och regelbundet återkommande aktivitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)