Annuitetslånets frammarsch på svensk privatlånemarknad – resultatet av nyttomaximerande låntagare eller ekonomisk okunskap?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

Sammanfattning: Annuitetslån som form av privatlån har ökat i popularitet framförallt sedan den finansiella krisen 2008. Denna låneform har egenskapen att låntagaren betalar en konstant månadskostnad vid varje återbetalningstillfälle, vilket är i kontrast mot den traditionella låneformen med rak amortering och rörlig månadskostnad. Denna studie har av syfte att utreda potentiella motiv till varför annuitetslånet har ökat i popularitet. Detta, genom att applicera empiriska data på nationalekonomiska teorier med ursprung inom konsumentbeteende och konsumentpsykologi. Vidare också genom att försöka att applicera tidigare liknande forskning om internationella lånemarknader på den svenska marknaden för privatlån. I undersökningen användes bara privatlån (konsumtionslån) som analytiskt underlag då annuitetsformen visat sig vara mer populär för dessa lån i kontrast till lån med säkerhet, som exempelvis bostadslån. Studien visar att den ökade populariteten kan ses som en förmodlig kombination av annuitetslånets låga initiala månadskostnad och att låntagaren möjligen besitter en ringa ekonomisk kunskap. Denna brist på ekonomisk kunskap leder till att denne inte nödvändigtvis är medveten om att låneformen medför en högre kreditkostnad. Studien visar även att långivaren i fallet av annuitetslån i relation till lånet med rak amortering erhåller en större intäkt, och med en lägre risk, vilket skapar incitament för långivaren att villigare erbjuda denna låneform.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)