Förskollärarens (o)tydliga ledarskap i arbetslaget : En fenomenografisk studie om uppfattningar gällande förskollärarens ledarskap och ansvar i arbetslaget

Detta är en M1-uppsats från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Denna studie undersöker yrkesverksammas uppfattningar om förskollärarens ledarskap i arbetslaget. Förskollärarens ansvar har, i och med Lpfö 18 (Lpfö 18), förtydligats och vägen till ansvar har varit krokig samt har under åren reglerats av statens förordningar om förskolans verksamhet. Förskolans struktur har gått från att ha varit platt till att förskolläraren idag har ett uppdrag att leda sitt arbetslag i utbildningen i förskolan. Syftet med studien är att undersöka barnskötare, förskollärare och rektorers uppfattningar om fenomenet ledarskap och förskollärarens roll i arbetslaget. Detta sker genom en kvalitativ intervjustudie som inriktar sig på deltagarnas egna uppfattningar genom en fenomenografisk ansats. Resultatet visar att förskollärarens ledarskap är otydligt bland förskollärarna och barnskötarna, men inte hos rektorerna där förskollärarens ledarskap ses som en självklarhet. Resultatet visar även att samtliga deltagare från alla yrkesroller är överens om att undervisningen är förskollärarens ansvar, men det finns en oklarhet om vad ansvarsområdet egentligen innebär och likaså ledarskapets innebörd. Det finns uppfattningar att förskollärarens ledarskap innebär att leda sina kollegor och stötta barnskötarna i deras uppdrag och att planera mot läroplansmål med ett syfte och en plan. Slutsatsen är att förskollärarens ledarskap finns där, men är för dem själva otydligt hur det ska praktiseras. Det finns också en otydlighet i förväntandet av ledarrollen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)