Specialpedagog eller intraprenör?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

Sammanfattning: Lovén, Jonas (2023). Specialpedagog eller intraprenör? Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. Förväntat kunskapsbidrag Målet med studien är att få mer kunskap för att belysa specialpedagogers komplexa situation vid förändringsarbete och hur den kan förbättras. Min hypotes är att skickliga specialpedagoger besitter en stor mängd tyst kunskap och ett kvalitativt annorlunda sätt att reflektera över hur arbetet kan gå till. En förhoppning är därför att dessa röster kan hjälpa till att belysa rollen ytterligare. Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att undersöka hur specialpedagoger upplever sin roll vid förändringsarbete i skolan.  Syftet förväntas uppnås genom följande frågeställningar: -          Hur beskriver specialpedagogerna sin roll vid förändringsarbeten? -          Hur kan specialpedagogens roll vid förändringsarbeten förstås? Teori Studien baseras på Bronfenbrenners ekologiska systemteori (1979) men tolkas genom Daughty och Moore (2021). Syftet med teorin är kunna spegla specialpedagogens roll på olika nivåer i skolsystemet. Utifrån teorins begränsningar har jag tagit in ytterligare begrepp för att kunna göra fördjupade tolkningar. Dessa är begrepp är maskin- och professionsbyråkrati samt intraprenörskap  Metod Studien har en kvalitativ ansats med inspiration av hermeneutisk ansats. Insamlandet av empirin har skett på olika skolor under samma huvudman genom semi-strukturerade intervjuer med fyra stycken specialpedagoger. Urvalskriteriet för deltagandet var yrkesverksam specialpedagog med erkänd skicklighet och längre erfarenhet. Empirin analyserades genom en innehållsanalys med stöd från Maguire och Delahunt (2017) Resultat Denna studie förväntas bidra med ökad kunskap kring den specialpedagogiska rollen vid förändringsarbete. Studien bidrar med ett förslag kring hur den specialpedagogiska rollen och kompetenser kan omtolkas med syftet att förbättra förutsättningarna för att skolor ska lyckas vid förändringsarbete. Resultaten visar att samarbetet mellan de intervjuade specialpedagogerna och rektorn vid förändringsarbete är viktigt. Rektorn såväl som förstelärare beskrivs sakna kompetens för att driva förändringsarbete. De beskriver ett behov av att få påverka men i stället för beslutsmandat uttrycks ett behov av tillit och förtroende i uppdraget. Specialpedagogerna beskriver sig som verksamhetsnära och initierar förändringsarbeten baserat på behov från verksamheten och värderar delaktighet från medarbetare högt. Specialpedagogerna ger uttryck för flera olika strategier för hur påverkansarbete vid förändringsarbeten går till och att i flertalet fall är dessa dolda. Specialpedagogiska implikationer Studien redovisar hur specialpedagogerna hanterar en omfattande komplexitet vid förändringsarbeten. Komplexiteten kan förstås med stöd av begreppet intraprenörskap som kan liknas vid den specialpedagogiska kompetensen vid förändringsarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)