Är utbildning lösningen för ökad demokrati?

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Denna undersökning tittar på sambandet mellan utbildningsnivå och nivån av liberal demokrati i 35 länder som har hela eller delar av sin landmassa på den europeiska kontinenten, för att ta reda på om utbildning är en lösning för ökad nivå av liberal demokrati. Hypotesen antar att det ska finnas ett starkt positivt samband mellan utbildning som oberoende variabel och liberal demokrati som den beroende variabeln. Studien utgår från teoretiska ramverk framtagna av Philip Converse och John Dewey om just det sambandet. Forskningsdesignen utgår från en kvantitativ metod med regressionsanalys i statistikprogrammet SPSS. Variablerna som används i undersökningen har plockats fram från Varieties of Democracy och definierats enligt dem. Resultatet påvisar ett positivt samband mellan variablerna, men inte så pass starkt som vi trodde i hypotesen. Slutsatsen av undersökningen kan därför summeras som att utbildning inte kan ses som den ensamma lösningen för ökad nivå av liberal demokrati.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)