Influerares påverkan i affärsnätverk : En kvalitativ studie om influerarsamarbetens sekundära effekter på affärsrelationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Influerarmarknadsföring är en förhållandevis ny form av digital marknadsföring som innebär samarbeten mellan företag och influerare. Studien utforskar influerare som en nätverksaktör, där samarbetet betraktas som en affärsrelation. Affärsrelationer är fundamentala i ett företags verksamhet, och essentiella för dess överlevnad och framgång. Dyadiska affärsrelationer existerar inte inom ett vakuum, utan inom större affärsnätverk av flera sammanlänkade affärsrelationer. Med utgångspunkt i influerare som en del av ett affärsnätverk är studiens syfte att undersöka vilka sekundära effekter ett företags affärsrelation med en influerare kan innebära för företagets andra affärsrelationer. Genom en kvalitativ metod, baserad på semistrukturerade intervjuer, undersöks fyra företags affärsnätverk för att identifiera de eventuella sekundära effekterna av ett influerarsamarbete. Resultaten påvisar att influerarsamarbeten har sekundära effekter på företagens andra affärsrelationer kopplade till alla ARA-modellens tre delar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)