Vad händer i intersektionerna? : En kvalitativ läroboksanalys av klass, kön och ålder i läroböcker i svenska för årskurs 1–3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från

Sammanfattning: Följande studie ämnar synliggöra hur kategoriseringarna klass, kön och ålder framställs i läroböcker för svenskämnet i grundskolans årskurs 1–3. Studien är en kvalitativ innehållsanalys av läroboksserien ABC-klubben(Wänblad, 2017), där sex av seriens nio läroböcker analyseras. Av dessa sex läroböcker utgör tre den lättaste nivån respektive tre den svåraste nivån i varje årskurs 1–3. Den kvalitativa innehållsanalysen synliggör hur företeelser kopplat till klass, kön och ålder framställs i läroböckernas text och bild, med fokus på diskriminering och stereotypisering. Analysen genomsyras av en normkritisk blick. Genom tillämpning av ett intersektionellt perspektiv besvaras studiens två frågeställningar: Hur framställs samt förhåller sig kategoriseringarna klass, kön och ålder till varandra i ABC-klubbens läseböckers text och bild? Hur skiljer sig framställningen av klass, kön och ålder åt mellan ABC-klubbens läseböcker utifrån nivå och årskurs? För att synliggöra, problematisera samt diskutera hur klass, kön och ålder framställs och förhåller sig till varandra i läroboksinnehållet, samt hur detta potentiellt påverkar elevers positionering samt identifiering med detsamma, tillämpas begreppen symboliskt, ekonomiskt ochsocialt kapital, biologiskt könoch socialt kön samtålderism, kronologisk och social ålder (Andersson, 2008; Bourdieu, 1995; Eilard, 2009; Hirdman, 1988; Lykke, 2003; Närvänen & Häll, 2014).       Studiens resultat påvisar att framställningen av klass, kön och ålder såväl befäster som utmanar normer, vilket potentiellt får betydelse för elevers identitetsskapande samt upplevelser av diskriminering. Klassmässiga aspekter påvisas dels genom ekonomiskt välstånd och dels genom ekonomiska problem. I relation till kön framställs män och kvinnors beteende och vardag likartat, men där skillnad påvisas i hur karaktärernas utseende illustreras och kommenteras. Såväl vuxna som barn uppvisar åldersadekvata och åldersavvikande beteenden, genom att bete sig som yngre eller äldre än förväntat utifrån kronologisk ålder. Sammanfattningsvis påvisar den intersektionella analysen att de tre kategoriseringarna samverkar, där det beroende av situation och socialt samspel varierar vilken kategorisering som främst avgör maktbalansen mellan individer. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)