Restaurangbranschen under en pandemi : En kvalitativ studie om företag inom restaurangbranschen i deras kamp mot pandemin gällande styrning och ledarskap i organisationen

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Författare: Kevin Johansson; Simon Nilsson; [2021]

Nyckelord: Kris. ledarskap; chefskap; styrning;

Sammanfattning: Titel: Restaurangbranschen under en pandemi Syfte: Syftet med denna studie av restaurangers hantering av pandemin är att dels undersöka om ledarna har förändrat sitt sätt leda för att anpassa sig till den rådande krisen. Samt om styrningen av restaurangerna har ändrats för att de ska kunna fortsätta sin verksamhet. Metod: I den här studien har vi använt oss av en kvalitativ forskningsstrategi med en abduktiv forskningsansats. Insamling av data har skett via semistrukturerade intervjuer med fem olika respondenter inom restaurangbranschen. Slutsats: Efter att vi har samlat in vår data så har vi kommit fram till ett antal slutsatser vilket är följande:- Interna processen har förändrats genom att nå ut till kunder på nya sätt vid speciella omständigheter såsom hemkörning och take-away.- Tankesättet kring att det är en kris har ökat och utrymme för misstag har minskat.- Branschen i studien är väldigt utsatt och många väntar på lättnader i restriktionerna för att få fart i verksamheten.- Det går inte att dra någon slutsats om ifall sättet att leda personalen har förändrats under pandemin. Mer än att ledarna har varit mermotiverande mot personalen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)