Multimodal retorik på Instagram : En kvalitativ och kvantitativ studie av svenska Instagram-inlägg med stort engagemang

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att bidra med kunskaper om retorik på sociala medier. Utifrån vår sökning efter tidigare forskning kunde vi konstatera att det fanns en kunskapslucka inom detta område. Det förekom dock studier där retorik används i samband med influencers och påverkan på köpbeteenden. Vår studies frågeställningar fokuserar istället på retorikens appellformer; ethos, pathos och logos, och vad i innehållet som påverkar det. Frågeställningarna i studien innefattar även en jämförelse av de retoriska appellformerna mellan två år, för att se eventuella skillnader. Studiens material består av svenska Instagram-inlägg från 2018 och 2022, som har fått stort engagemang. Frågeställningarna besvaras genom en kombination av en kvalitativ multimodal analys och en kvantitativ sammanställning. Studien har genomförts med utgångspunkter från retoriken och semiotiken. Utifrån denna studie kan vi konstatera att ethos och pathos var mycket framträdande i studiens material både 2018 och 2022. Utifrån studien kan vi konstatera att flera saker i inläggets innehåll kan påverka de retoriska appellformerna. Vi kan även konstatera, utifrån studien, att inläggets retorik även påverkas av ikoner, index och symboler.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)