Matematiken i slöjdämnet : En empirisk studie om hur elevers slöjdarbete kan stödja elevers lärande i matematik

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Sammanfattning: Denna studie har undersökt på vilket sätt elevers slöjdarbete kan stödja elevers lärande i matematik. Studien utgår ifrån det s.k. sociokulturella perspektivet där kunskap och lärande utvecklas i samspelet mellan människor och där situationella betingelser och språket spelar en central roll för kunskapsutvecklingen. Studien bygger på en kvalitativ undersökning med inspiration från den metod som på engelska benämns grounded theory. Det empiriska materialet utgörs av observationer av elevers slöjdarbeten i textilslöjdens årskurs 3-9. Observationerna har pågått under 2 års tid och utmynnat i dagboksanteckningar av elevers slöjdarbeten. Den nya svenska läroplanen, Lgr 11, och dess kursplan i matematik utgör det ramverk mot vilket elevers slöjdarbeten, och dess möjlighet att stödja elevers lärande i matematik, analyseras. Kursplanens förmågor kompletteras i analysen av Kilpatricks fem matematiska kompetenser. Resultatet visar hur matematik från kursplanens samtliga sex områden visar sig i elevers slöjdarbeten. Eleverna använder sig av matematik vid beräkningar, problemlösning och i vissa fall som inspiration till ett slöjdarbete. Det visar också på hur elevers slöjdarbeten kan bidra till att utveckla de förmågor som kursplanen i matematik beskriver och som även Kilpatrick redogör för genom sina fem matematiska kompetenser. Den teoretiska modell som arbetet utmynnat i bidrar till förståelsen av hur elevers slöjdarbete kan användas genom att visa hur matematik naturligt inspirerar elever i utformningen av slöjdarbeten och hur matematiken används som ett redskap vid exempelvis beräkningar och mätning (”in vivo”). Modellen visar också på hur slöjdarbetet skapar en kontext som hjälper till att synliggöra matematik, hjälper elever att skapa mentala bilder och stödjer elevernas utveckling av matematiska förmågor (”in vitro”). Modellen skall ses som ett försök till att skapa förståelse kring hur slöjdarbeten (och andra liknande verksamheter) kan bidra till att stödja elevers lärande i matematik. Förhoppningen är att modellen kan utgöra ett stöd vid utformningen av en mer ämnesövergripande undervisning där matematiken kan ges ett relevant och begripligt innehåll och samtidigt utgöra ett viktigt verktyg och en källa till inspiration.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)