De ”betyger” ingenting. En intervjustudie kring några elevers förståelse och upplevelse av betyg i gymnasiesärskolan

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Bakgrund och problem Betyg och betygssättning i särskolan har visat sig vara motsägelsefullt. Betygsystemet i särskolan är på ytan likadant som övriga skolans men är modifierat på flera punkter. Det leder till flera problem kring dess användande och användbarhet. Området är dock beforskat i begränsad omfattning och då mest utifrån ett lärarperspektiv. Syfte Den här studien handlar om elever på gymnasiesärskolan och betyg. Mer specifikt har syftet med studien varit att söka kunskap och bidra med nya aspekter kring hur några elever i gymnasiesärskolan förstår och upplever betyg. Teori och metod Studien har genomförts med en pedagogiskt inriktad fenomenologisk ansats. Störst insikt om elevernas förståelse och upplevelser erhålls genom att möta dem i deras livsvärld. Insamling av empirin skedde genom elva semistrukturerade elevintervjuer på två gymnasiesärskolor. Att intervjua ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning krävde särskild etisk hänsyn. Intervjuerna tematiserades och sedan gjordes en hermeneutiskt inspirerad analys. Resultat och diskussion Resultatet visade att elevernas förståelse av betyg i allmänhet och särskolans betygssystem specifikt var fragmentiserat. De betygsfunktioner som kom fram i resultatet var betyg som information om prestation och betyg för urval till arbete och utbildning. Detta trots att urvalsfunktionen inte finns i särskolebetygen. Resultatet pekar också på att strävan att betyg ska fungera normaliserande i särskolan snarare har motsatt effekt. I resultatet framgår att betyg var något förgivettaget i elevernas livsvärld men också osynliga. I resultatdiskussionen diskuteras resultatet i förhållande till litteratur, tidigare forskning och teori. Metoddiskussionen visar att den fenomenologiska ansatsen och kvalitativa intervjuer passar väl med studiens syfte och forskningsfrågor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)