Barns utveckling genom lek : Några pedagogers syn på lek förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Estetisk-filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Sammanfattning Syftet med det här arbetet är att undersöka hur pedagoger tänker kring lekens betydelse för barns utveckling, pedagogernas synsätt och delaktighet. Jag har använt mig av ämneslitteratur samt intervjuat 4 pedagoger som arbetar i en förskola men med 2 olika åldersgrupper. Resultatet visar att pedagogerna anser att leken har stor betydelse för barns utveckling och lärande inte minst i sociala sammanhang. Lek och lärande går hand i hand. Det skall vara lustfyllt att lära. Att leka stärker barnen både som grupp och som individ. Förutsättningarna för att lek skall bli av enligt pedagogerna är bl a att barnen känner trygghet i miljön och pedagogerna anser att deras roll är att stödja utan att störa, ge trygghet och att finnas i bakgrunden. Alla barn har olika förutsättningar och det är pedagogernas ansvar att se till att alla barns behov tillgodoses. Nyckelord : Lek, pedagoger, utveckling, förskola

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)