Pojke, grabb eller mittemellan? : En studie över hur yrkesverksamma konstruerar sina klienter utifrån kön

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Sammanfattning: Denna studie syftar till att studera hur yrkesverksamma konstruerar sina klienter utifrån kön, med fokus på killar. Dessutom söker vi belysa vilka diskurser som är närvarande i beskrivningarna och diskussionerna kring killarna. Studien tar sin utgångspunkt i socialkonstruktionismen och genusperspektivet. Vi har tagit del av forskning som pekar på att konstruerandet av klienter påverkas av yrkesverksammas uppfattningar kring genus och könsroller. Vi har följt en arbetsgrupp på ett boende för ungdomar och observerat hur de pratat och diskuterat kring killar som är inskrivna på boendet. Studiens empiri består med andra ord av observationer samt en kompletterande fokusgruppintervju. Materialet har därefter analyserats genom diskursanalys. I vår analys har vi identifierat tre diskurser som präglar personalens beskrivningar av killarna: pojkar, killar och grabbar. Dessa skildrar både sättet personalen pratar kring killarna, men även hur de utifrån diskurserna förhåller sig till dem. Pojkar beskrivs ofta som snälla, ”små” och i behov av extra stöd och omsorg. Killar är en mer generell diskurs och fokuserar på det psykiska måendet, känslouttryck och tenderar även att jämställas med tjejer. Diskursen grabbar fokuserar på killarnas problematik och avvikande eller normbrytande beteende. Studiens resultat pekar på att personalens beskrivningar, i kontrast mot vad forskningen pekar på, mer reflekterar konstruktioner av klienter snarare än kön. Konstruktionen bygger snarare på kontext och fokuserar på killarnas beteende, situation och problematik. Konstruerandet av kön är dock närvarande, men är inget primärt som avsevärt påverkar beskrivningarna och framställningen av killarna. Trots att det inte har varit studiens syfte att studera framställningar av tjejer, har vi valt att redovisa samt diskutera de fall där de förekommer. Detta för att ytterligare styrka våra resultat, resonemang och slutsatser. Här har vi kunnat se att inte heller tjejer konstrueras primärt utifrån kön. Vidare har vi kunnat urskilja att tjejerna kan falla under samma diskurser som killarna, vilket pekar på att diskurserna är könsöverskridande. Utifrån diskurserna har vi uppmärksammat att personalens arbets- och förhållningssätt gentemot ungdomarna skiljer sig åt mellan diskurserna. Med detta menas att beroende på hur ungdomarna beskrivs gör att de hamnar inom en viss diskurs och att personalen utifrån detta identifierar behov som ligger till grund för förhållningssättet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)