Drama i fritidshem En enkätstudie om dramapedagogikens plats i fritidshemmet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att kartlägga i hur stor utsträckning man använder drama i fritidshemmet. Med ett sociokulturellt perspektiv, där drama ses som ett verktyg för lärande, undersöks hur personal i fritidshemmet upplever drama som estetisk lärprocess. Studien lyfter vad som står i läroplanen och Skolverkets lärportal om drama och estetiska lärprocesser för att förtydliga, utifrån de få skrivningar som finns, vad som bör vara integrerat i fritidshemmets verksamhet. Empiri samlas genom en enkätstudie med 31 deltagare där frågor med både öppna och givna svarsalternativ om hur man arbetar med drama i sitt fritidshem. Resultatet av enkätstudien analyseras med hjälp av begrepp som radikal estetik samt Lindströms fyrfältsmodell av olika aspekter av lärande om, i, genom och med. Studien visar att drama används relativt sällan i fritidshemmet och att deltagarna i studien ser kompetensbrist och bristande engagemang från personal som bidragande hinder. De exempel deltagare ger på hur de arbetar visar att de använder sig av drama som både mål och medel. Studien identifierar också hur majoriteten deltagare anser att drama bidrar till att utveckla elevgruppens sociala relationsarbete i fritidshemmet samt de olika förmågor som lyfts i läroplanens fjärde kapitel om fritidshemmet. Slutsatsen är att drama fungerar mycket väl med fritidshemmets uppdrag, och att det kan beskrivas som en variationsrik estetisk uttrycksform, men att fritidshemmet fortsatt är en outforskad arena för dramapedagogik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)