Kris, kaos och kommunikation : En tvärsnittsstudie om hur livsmedelsföretag arbetar med krishantering och kriskommunikation under dagens rådande krissituationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Sammanfattning: Titel: Kris, Kaos och Kommunikation - En tvärsnittsstudie om hur livsmedelsföretag arbetar med krishantering och kriskommunikation under dagens rådande krissituationer Författare: Frida Svensson och Alva Trygg Handledare: Réka Andersson Bakgrund: Krissituationer går att kategoriseras in som så kallade vanliga eller ovanliga förändringsprocesser. Ovanliga förändringar uppstår från faktorer som inte går att förutspå, som den rådande ekonomiska kris som är aktiv i samhället idag. I dagens läge står organisationer inför en alltmer komplex och dynamisk omvärld där alla möjliga oförutsägbara krissituationer kan uppstå från en dag till en annan. Effektiv krishantering och effektiv kriskommunikation är numera avgörande byggstenar i en organisation för att mildra negativa effekter på en organisations rykte, marknadsposition eller anställda. Begreppet krishantering innebär en process vars mål är att minimera de potentiella skador som kan uppstå vid oväntade förändringsprocesser eller oväntade kriser. Processen är eller bör vara en integrerad del av företagsledningens ansvar och innefattar planering och genomförande av strategier för att hantera en kris på ett effektivt sätt, både före, under och efter en krissituation. Genom att förbereda sig och agera snabbt och adekvat kan företag minska omfattningen av en kris på organisationen och dess anställda.  Syfte: Syftet med denna studie är att öka förståelsen och belysa på vilka sätt utvalda livsmedelsbutiker arbetar med krishantering och kriskommunikation vid rådande ekonomiska situation. Forskningsfrågor:  På vilka sätt har krishantering och kriskommunikation påverkat livsmedelsbutikernas interna relation?  Hur har livsmedelsbutikerna anpassat sin kommunikation till sina intressenter under den rådande inflationen för att upprätthålla deras förtroende för varumärket Hur har livsmedelsbutikerna utnyttjat erfarenheter och kunskaper från tidigare krissituationer?  Metod: De metodval som nyttjats under studien är baserat på det tolkande forskningsperspektivet hermeneutik, tillsammans med en kvalitativ forskningsstrategi. Studien utgick från en induktiv ansats där datainsamling utfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer på ett urval av sex livsmedelsbutiker i mellersta Sverige. Datainsamlingen analyserades med hjälp av en tematisk analysmetod. Slutsats: Krishantering och kriskommunikation är i enlighet med tidigare forskning fortfarande två högst relevanta begrepp i dagens samhälle som båda syftar till att minimera potentiella negativa konsekvenser som kan uppstå vid en oväntad förändringsprocess. Kommunikationens roll har i samband med olika samhällskriser, inte minst i samband med den rådande inflationen, blivit allt större och viktigare hos livsmedelsbutikerna både internt och externt. Även reflektion och inlärning från tidigare event är en viktig byggsten för en bra och effektiv krishantering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)