Entreprenörer i en konsultroll : Att erbjuda innovation och nya  affärsområden

Detta är en Master-uppsats från KTH/Industriell Management

Sammanfattning: Entreprenörer har egenskaper och förmågor som är attraktiva för många företag, bland annat har de ofta en kreativ sida som kan utveckla mycket innovativa produkter och tjänster. Samtidigt är entreprenörer drivstarka, kundorienterade, har ett uttalat affärssinne och ser oftast möjligheter istället för problem. Detta arbete gjordes för att undersöka hur entreprenörer skulle kunna påverka företag och om de skulle vara intresserade av att anlita en entreprenörkonsult. Man skulle alltså kunna placera en entreprenör i en konsultroll, för att sedan hjälpa företag att utveckla nya, innovativa produkter och tjänster. Undersökningen har gjorts genom en blandning av litteraturstudier och intervjuer, där personer från företag som Atlas Copco, Electrolux, Ericsson och Oracle har fått ge sin syn på området. Arbetet har utförts med hjälp av Semcon AB, där även intervjuer har gjorts med konsulter för att undersöka problemet från olika vinklar. Resultatet definierar hur en entreprenör kan användas som konsult och vilka egenskaper som är attraktiva för företag att ta till vara på. Dessutom berörs begrepp som intraprenörskap och innovation, där kopplingar görs till hur dessa förstärker företagens konkurrenskraft samtidigt som det underbygger entreprenörkonsultens möjligheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)