Fysisk aktivitet och problemlösning, En kvantitativ studie om fysisk aktivitet och problemlösning i matematik

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Forskning visar att fysisk aktivitet förbättrar lärande och skolprestationer i bland annat matematik. Syftet med denna studie är att undersöka om det går att urskilja någon skillnad i resultat i ett problemlösningstest mellan grupper som har fått vila och fysisk aktivitet. Syftet besvaras med hjälp av följande frågeställning: Hur ser resultaten ut i ett problemlösningstest hos elever i åk 3 som har haft 15 minuters fysisk aktivitet respektive vila? Deltagarna kännetecknas av 70 elever som går på fyra olika skolor i åk 3 i Göteborg. I undersökningen delades de deltagande klasserna slumpmässigt upp i två grupper, den ena gruppen fick vila och den andra fick ha fysisk aktivitet. Med metoden testades deltagarklasserna på exakt samma sätt för att kunna se effekten av vila respektive fysisk aktivitet på problemlösningsförmågan. Resultaten sammanställdes i tabeller och diagram där medelvärden och standardavvikelse i antal rätt och antal visade strategier är i fokus. Resultaten visar att gruppen som fick fysisk aktivitet fick högre resultat på testet jämfört med gruppen som fick vila.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)