Empati och empatisk fatigue : Sjuksköterskors erfarenhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd; Högskolan i Halmstad/Hälsa och omvårdnad

Sammanfattning: Bakgrund: Empati är grunden i personcentrerad vård. I sjuksköterskans kärnkompetenser och kompetensbeskrivning går att läsa att sjuksköterskor skall bemöta patienter och anhöriga med respekt och empati. Där av behöver sjuksköterskans erfarenheter av empati, samt hur empati påverkar yrkesrollen, undersökas vidare. Syfte: Syftet med studien var att beskriva sjuksköterskors erfarenhet av empati och empatisk fatigue. Metod: En litteraturstudie med induktiv ansats valdes för att analysera 11 artiklar som ingick i resultatet. Resultat: Resultatet av studien mynnade ut i fyra huvudteman vilka var: förståelse för patienter grundar sig i att känna empati, förutsättningar som verkar möjliggörande eller hindrande för empati i omvårdnad, relation som nyckelfaktor för empatisk vård och vikten av emotionell återhämtning vid empatisk fatigue. Det framkom att sjuksköterskor hade svårt att definiera begreppet empati. Sjuksköterskornas erfarenheter visade också på faktorer som fungerar möjliggörande eller hindrande för empati. Den empatiska vården är beroende av att sjuksköterskan tillåts skapa en relation till patienter och anhöriga, men när balansen äventyras riskerar sjuksköterskan att drabbas av empatisk fatigue. Slutsats: Det skulle gagna vården att ytterligare omvårdnadsforskning bedrivs för att undersöka empatins roll i relation till sjuksköterskans yrke och den personcentrerade vården. Det behövs också ytterligare definiering av begreppet empati för att säkerställa bättre förståelse samt användning av empatisk vård.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)