Konflikthantering hos lärare : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av konflikter med enskilda elever i lågstadiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka lågstadielärares erfarenheter kring konflikter mellan lärare och enskilda elever samt hur de arbetade i dessa konflikter både förebyggande och i stunden. Metoden för studien var semi-strukturerade intervjuer, där empirin analyserades genom en tematisk dataanalys där studiens forskningsfrågor användes som analysverktyg. Resultaten gav 10 teman och 7 underteman över de tre frågorna. Lärarna hade erfarenheter av små och stora konflikter, men ansåg att de inte alltid kallade dem för konflikter utan för ett utmanande beteende. Alla lärarna indikerade att skapa förståelse, kompromisser och goda relationer var grunden till en bra konflikthantering. Vissa lärare ansåg även att ett lågaffektivt bemötande kunde hjälpa. Det funna arbetet kring konflikthantering mellan lärare och enskilda elever kunde appliceras på studiens teoretiska utgångspunkt där de flesta exempel låg inom den första och andra nivån i Cohens konfliktpyramid. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)